Nuffnang Ads

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, September 25, 2012

Apa Pandangan Anda?

As-salam..
Hmm..tak tau patut ke tak kila bercerita pasal ni..

Kalau tak cerita, kila tak dapat nak tanya pendapat korang..

Kila ada seorang kawan yang berkahwin dengan duda anak dua. Bercerai hidup. Anak yang sulung tinggal dengan atuk sebelah ibu dia, yang kedua tinggal dengan mereka. Berumur 8 dan 7 tahun, kedua-duanya lelaki.

Baru-baru ni dorang bergaduh besar pasal anak laki tu. Puncanya kawan kila pukul anak dia sampai berbirat sikit badan budak tu dan ada kesan merah kat muka anak tiri dia tu sebab kawan kila geram sangat sampai tertampar dengan kuat pipi budak tu.

Kawan kila bukan saja-saja nak pukul anak tiri dia. Selama dua minggu anak tiri dia ponteng tak pergi mengaji masa bulan puasa hari tu. Kawan kila dapat tahu dia tak mengaji pun sebab ustazah yang mengajar mengaji tu yang bagitau. Kebetulan masa dia pergi rumah mak mentua dia, ustazah tu pun ada kat situ. Mak mentua dia pun tak cakap apa pun sebelum tu.

Panas betul hati kawan kila tu bila dapat tau berita tu tapi kawan kila diamkan aje sebab dia fikir mungkin anak tiri dia mengantuk kena bangun sahur. (Puasa separuh hari je) Bila dia bagitau suami dia pun, suami dia diam je. Time cuti raya seminggu, kelas mengaji tutup.

Bila sekolah dah buka semula bermakna anak tiri dia kena pergi mengajilah tapi seminggu sekolah dah buka semula, dia still tak mengaji juga. Kali ni kawan kila tak boleh bertolak ansur lagi. Minggu tu tiap-tiap pagi masa hantar anak tiri dia kat rumah mak mentua dia, dia akan pesan kat anak tiri dia pergi mengaji tapi dia buat tak tahu je dengan pesanan tu. Bila ditanya kenapa tak mengaji, budak tu boleh cakap nenek dia tidur semula. So, dia pun tak pergi lah mengaji. Yang nak pergi mengaji bukannya nenek dia tapi dia. Apa kaitannya pun kawan kila tak tahu.

Malam tu memang kena bantailah anak tiri dia. Time tu pulak suami dia keje malam. Kawan kila bantai pakai getah paip..huhu..sian pulak lah bila dengar tapi dah banyak kali sebenarnya budak tu ponteng mengaji. Ada sekali tu, tiap-tiap pagi nenek dia kata dia pergi mengaji tapi rupa-rupanya dia melencong tempat lain.  Selama seminggu dia buat macam tu. Umur baru 7 tahun dah panjang akal buat kerja macam tu.

Keesokannya, suami dia balik tengok anak dia macam tu apalagi gaduh besarlah. Suami dia kata, dia tak pernah pukul anak dia macam tu. Siap pesan lepas ni jangan sentuh dah anak dia. Untuk pengetahuan korang, masa kes ponteng mengaji yang dulu tu. Suami dia just pesan kat anak dia, lepas ni pergi mengaji tiap-tiap hari jangan ponteng lagi. Itu saja yang keluar dari mulut si ayah. Itu pun sebab kawan kila buka mulut marah anak dia, kalau tak sampai sudahlah si ayahnya diam je. Seolah-olah anak dia tak buat salah.

Kila tak fahamlah ayah macam ni, kawan kila bukan saja-saja nak bantai tapi bersebab. Kawan kila nak didik anak dia jadi pandai bukan jadi budak jahat. Lepas tu siap suh kawan kila tu minta maaf dengan anak dia, b*****g....tinggi betul darjat anak dia tu dari isteri dia. Kawan kila tu tak pernah abaikan tanggungjawab dia sebagai seorang ibu. Makan, pakai anak tiri dia semua terjaga.

Dulu sebelum kahwin memang kawan kila dah jaga anak tiri dia, masa tu kawan kila ok je dengan budak tu tapi selepas berkahwin semuanya jadi berubah. Disebabkan sikap suami kawan kila yang kononnya tak manjakan sangat anak dia, menyebabkan kawan kila jadi benci pada anak tiri dia. Semua sikap anak tiri dia, betul aje pada pandangan mata suami dia. Kawan kila ajar anak tiri dia kenal huruf sampai boleh membaca.

Kesian kat kawan kila tu, sejak berkahwin ni nampak macam agak menderita dia tu. Mak ayah dia pun tak berapa suka sebenarnya dia kahwin dengan duda tu sebab mak ayah dia takut jadi macam sekarang nilah. Asyik bergaduh pasal anak tiri dia. tapi tu lah bila dah sayang semuanya ok je, bila dah lalui barulah terasa macam nak menyesal. Sebelum kahwin, suami dia tak nampak sangat macam manjakan anak dia. Apa yang kawan kila nasihat, suami dia dengar je.    

Korang rasa kawan kila ni mak tiri yang jahat ke? Normal ke kalau budak tu buat macam tu? Lepas tu, macam mana nak buat dengan si ayah tu? Betul ke tindakan si ayah tu biarkan sahaja kesalahan anak dia sebab kesian budak tu tak ada ibu?Kila harap adalah yang sudi bagi pandangan ye..           

7 comments:

MAY said...

hm..tak tau la nk ckp...sbb may pun dr spesis manusia garang..hehe...

*mee lidi tu beli kat kl..tp klu blk phg, pun ada jual jugak...selalu husband beli bile blk kg suruh masak..tp may mls nak msk bile kat umh mak die..biar mak die je masak..heheheeeee....tak senonoh kan..

akilla ibrahim said...

hehehe..tu r,kawan kila tu pun mmg spesies garang. ngan ank sedara pun garang.

beli kat kl?kat mana tu?kila btl2 xtau kt kl ada jual.

ariana8733 said...

btl r tndakan kwn kila tu..dh ayah dia x blh nak didik anak..buat anak je tau, didik anak x tau..nak mnjakan anak bkn mcm tu..ermm..ape2 pon, kila pesan kat kwn kila tu agar bersabar je ye.mgkin ade hikmah balik semua2 ni..

nak ckp lelebih pon kite x tau mcm mane kehidupan kite nnti kan..sabar 7 tawakal je r..

akilla ibrahim said...

tu lah hanya org yang mengalami sahaja tau camne rsnya. moga2 suami dia akn berubah nnti. Insya Allah..

LydSunshine said...

Bagi saya, niat kawan kila tu betul. Nak mendidik. Cuma cara dia tu kurang tepat. Cara dia pukul tu mcm dia dah lama pendam rasa marah tu. Getah paip. Pastu siap berbirat. Kat muka plak tu ditamparnya. Dia baru 7 tahun. Umur yang boleh rotan dalam Islam pun bila 10 tahun. Itu pun hanya di kaki. Saya rasa anak tiri dia hanya memberontak. So, kawan kila kena gunakan psikologi dan ambil hati anak tiri dia. Bukan dengan cara berkasar. Biar anak tu hormat kawan kila, bukan takutkan dia.

Tapi suami dia pun salah. Wp dia menangkan anak dia, dia takleh tunjukkan depan anak dia kemenangan tu. Nanti bertambah la anak dia tak respect kawan kila. Kalo saya jadi kawan kila, saya biar je anak tiri dia nak buat apa. Dah dia sendiri pesan jgn sentuh anak dia kan? Siannya kat anak tu. Mak ayah berpisah. Dengan abang pun berpisah. Mesti dia kesunyian.

akilla ibrahim said...

lyd : memang itulah yang kawan kila buat.biarkan saja apa anak tiri dia nak buat sekarang ni.kalau berlaku apa-apa biarlah ayahnya sahaja yang tanggung.buat anak boleh tapi bab didikan tak nak buat betul-betul..ops..

ZTCraft said...

saya pun alami masalah yg hampir sama dgn kawan kila tu. bergaduh sbb anak tiri, sebabnya anak salah tapi si bApak tak take serius kesalahan anak. Bukan salah sekali salah yg berulang kali n paling pantang budak tu menjawab jawapan yg menyakitkan hati. Betul, siapa x rasa sendiri dia rasa. Actually sy rasa, bukan mak tiri je yg pernah pukul anak tiri atau tengking anak tiri, tapi sbb status 'ibu tiri' buat hal ni jd isu besar n org yg x tahu hal sebenar akan anggap ibu tiri tu kejam. Ingat mak bapak kandung x pernah buat ke? Saya pernah kena pukul dgn hanger, idup juga sampai sekarang, kalu ingat balik boleh jd momen menarik utk dicerita- coz baru dapat fikir ayah marah coz sayang kita. Marah utk didik. Cakap kat kawan kila, apa dia buat tak salah, tapi cuba elakkan pukul. Saya pun belum dapat cara yg sesuai..tapi pastikan kila ada utk dengar masalah..kongsi cerita dah cukup utk legakan hati kawan kila tu. N minta kawan kila remind suami dia, bertindak proaktif utk kebaikan anak sendiri jgan nanti jadi anak ku sazali. saya ingat sy sorang yg alami maslaah dgn anak tiri yg bermasalah tapi rupanya ini bukan masalah saya sorang cuma tempatnya berlainan...Allahuallam...